"Dosłyszeć teatr" - rozpoczynamy moduł projektu realizowanego w ramach dotacji celowej

Dosysze teatr2

21 października w ramach "Przystani w teatrze", rozpoczynamy moduł projektu - "Dosłyszeć teatr".

Będzie to cykl warsztatów w ramach większego programu „Przystań w Teatrze – Pracownia Twórczego Widza”, nad którymi od kilku miesięcy pracował łódzki Teatr Lalek Arlekin. Specjalnie przygotowane warsztaty teatralne skierowane będą do konkretnej instytucji i konkretnej grupy uczących się w niej dzieci – Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących, Słabosłyszących i z Afazją w Łodzi.

„Dosłyszeć teatr” nie będzie abstrakcyjnym działaniem, ale realnym wyjściem ku potrzebom osób niesłyszących. Dzięki wcześniejszym kontaktom z Ośrodkiem dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących Teatr Arlekin przygotował się do działań, mając na uwadze zupełnie odmienny sposób komunikacji i postrzegania świata, jakim posługują się dzieci oraz dostosował do niego propozycję warsztatową.
- Chcemy dać możliwość dzieciom z niepełnosprawnością słuchu doświadczać teatru w jak najszerszym wymiarze, mówić ich językiem i narzędziami teatralnymi, które będą dla nich dostępne. Jesteśmy w pełni świadomi, z jaką grupą będziemy pracować i gotowi do użycia uniwersalnego języka teatru. – mówi Justyna Rogowska, pedagożka teatralna, która z ramienia teatru jest odpowiedzialna za projekt i będzie współprowadzącą warsztaty.
Wszelkie aktywności będą zaprojektowane tak, aby odbiorcy z różnego rodzaju dysfunkcjami mogli w pełni z nich skorzystać i aby otrzymywali wiedzę poprzez działanie. Proces warsztatowy ma być wielotorowy i ma zapewnić uczestnikom doświadczanie teatru w jak najszerszym kontekście. Zajęcia będą bazowały na plastyce ciała, pracy na zmysłach, pracy z rekwizytem, pracy nad animacją lalek, improwizacji oraz na działaniach plastycznych. Część z nich odbędzie w szkole, a część w przestrzeniach teatru, z jego pracownikami – pedagożką teatru, aktorami, pracownikami pracowni plastycznej, a nawet akustykami i oświetleniowcami.
- Kluczowe jest dla nas to, aby osoby z niepełnosprawnościami były współtwórcami, a nie tylko odbiorcami. – dodaje Justyna Rogowska.
Projekt jest rezultatem wcześniejszej współpracy w ramach tutoringu zorganizowanego przez Pełnomocnika Pani Prezydent Miasta Łodzi ds. edukacji kulturalnej oraz Wydział Kultury – z Panią Anetą Madziarą, ekspertką MEN, edukatorką dramy, instruktorką teatralną, specjalistką w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dyplomowaną nauczycielką z 30-letnim doświadczeniem w pracy pedagogicznej, w tym w placówkach dla uczniów niepełnosprawnych. Aneta Madziara, będzie łącznikiem projektu ze strony Ośrodka.


Projekt jest realizowany dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi.

 

logo wer horyzont zhaslem pl kolor rgb