Uwaga! Strona tymczasowa. Witryna jest w przebudowie!
Niektóre treści mogą się czasowo niepoprawnie wyświetlać. Przepraszamy za niedogodności.

Włókniarki

wokniarki plakat1 1

 Na podstawie książki Marty Madejskiej 

KUP BILET


Dla widzów od 16 lat

Reżyseria i adaptacja: Tomasz Man
Scenografia: Anetta Piekarska-Man
Choreografia: Artur Dobrzański
Muzyka: Tomasz Man

Przygotowanie wokalne: Kamil Dominiak
Asystentka reżysera: Klaudia Kalinowska

Obsada:
Agata Butwiłowska
Emilia Dryja
Katarzyna Stanisz
Klaudia Kalinowska
Adrianna Maliszewska
Joanna Nygard/Anna Moś-Domagała
Małgorzata Wolańska
Katarzyna Pałka (gościnnie)

Zespół muzyczny w składzie:
Andrzej Domaradzki (perkusja)
Maciej Kuliberda (gitara)
Michał Nowak (gitara basowa)

Premiera: 27 marca 2019 r.
Czas trwania: 60 minut (bez przerwy)

Premiera spektaklu realizowana w ramach Dotknij Teatru 2019

Przed i po spektaklach w teatrze będzie możliwość zakupu książki Marty Madejskiej "Aleja Włókniarek" (Wydawnictwo Czarne).

„Włókniarki” to spektakl – koncert, którego scenariusz jest oparty na wydanej w 2018 roku książce Marty Madejskiej „Aleja Włókniarek”, przedstawiającej losy łódzkich pracownic przemysłu włókienniczego. Kobiet, które szły do pracy, kiedy miały po kilkanaście lat, i od tego momentu rytm ich życia wyznaczał tykający zegar, w takt którego prządka musiała chodzić „jak koń w kieracie”, a jej całe życie dzieliło się na trzy etapy: fabrykę, szpital i cmentarz. Nisko opłacane, wykorzystywane seksualnie, przedwcześnie postarzałe, a jednocześnie kobiety bohaterki. Historie łódzkich włókniarek stały się jednak siłą napędową zmian. Ich praca spowodowała przewrót, wymuszając wprowadzanie nowych przepisów i wywołując rewolucję obyczajową. Główne role w spektaklu odegrały więc kobiety, osiem aktorek łódzkiego Arlekina. Przedstawienie w reżyserii Tomasza Mana ze specjalnie napisaną do niego rockową muzyką, graną na żywo stało się doskonałym przykładem pokazania „herstorii” Łodzi.

 

Tomasz Man - dramatopisarz i reżyser, doktor filologii polskiej, absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu warszawskiej Akademii Teatralnej. W latach 2003-2005 był kierownikiem literackim w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, a od 2004 do 2005 roku był konsultantem programowym w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. W latach 1997-2002 publikował swoje teksty w „Teatrze”, „Dialogu” i „Notatniku Teatralnym”. Jest autorem dramatów: „Katarantka” (spektakl miał premierę w Teatrze Polskim w Warszawie w reżyserii autora), „Historia pewnej miłości” (tekst został wystawiony w Teatrze Polskim w Pozananiu) „111” (wyreżyserowanego przez Redbada Klynstrę na deskach Teatru Narodowego w Warszawie), „Deszcze” (sztuka napisana wspólnie z Krzysztofem Bizio; premiera w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy), „3x2” (spektakl w reżyserii Piotra Łazarkiewicza grany był na deskach Lubuskiego Teatru im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze oraz Teatru Stara ProchOFFnia w Warszawie), „Dobrze” (sztuka została wystawiona między innymi w Teatrze Telewizji), „Eu” (tekst dla Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach), „C(r)ash Europe” (premiera w Teatrze Polskiego Radia) oraz „Świat jest skandalem” (spektakl grany był w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach). Reżyserował na deskach wielu polskich scen, między innymi: Teatru Dramatycznego w Białymstoku, Teatru Polskiego we Wrocławiu, Teatru Powszechnego w Łodzi, Teatru Studio w Warszawie, Teatru Miejskiego w Gdyni, Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz Teatru Narodowego w Warszawie. Jest laureatem kilku nagród. W 2002 roku wraz z innymi twórcami wyreżyserowanego przez niego spektaklu „Porozmawiajmy o życiu i śmierci” Krzysztofa Bizio z Teatru Współczesnego w Szczecinie otrzymał Nagrodę Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego za zbiorową kreację na XXXVII Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Małych Form „Kontrapunkt” w Szczecinie. Za tekst słuchowiska „Matka i lampart” odebrał nagrodę za scenariusz oryginalny na V Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji „Dwa teatry” (Sopot, 2005). Wyreżyserowany przez niego w Lubuskim Teatrze im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze spektakl „Harpagon” na podstawie „Skąpca” Moliera wyróżniony został zielonogórskim Leonem 2006 – nagrodą dla najlepszego spektaklu sezonu.

Złota Maska za najlepszą muzykę w sezonie 2018/2019 dla Tomasza Mana

ZWIASTUN DO SPEKTAKLU

 

ZDJĘCIA: HAWA

Spektakl został realizowany w ramach akcji Dotknij Teatru z okazji obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru.

Poleski

DT Logo podstawowe 800

 
Akcja Dotknij Teatru jest finansowana przez Urząd Miasta Łodzi

logo wer horyzont zhaslem pl kolor rgb

 
Patronat honorowy Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska

prezydent