Włókniarki

Na podstawie książki Marty Madejskiej |
KUP BILET |
Dla widzów od 16 lat
Reżyseria i adaptacja: Tomasz Man
Scenografia: Anetta Piekarska-Man
Choreografia: Artur Dobrzański
Muzyka: Tomasz Man
Przygotowanie wokalne: Kamil Dominiak
Asystentka reżysera: Klaudia Kalinowska
Obsada:
Agata Butwiłowska
Emilia Dryja
Katarzyna Stanisz
Klaudia Kalinowska
Adrianna Maliszewska
Joanna Nygard/Anna Moś-Domagała
Małgorzata Wolańska
Katarzyna Pałka (gościnnie)
Zespół muzyczny w składzie:
Andrzej Domaradzki (perkusja)
Maciej Kuliberda (gitara)
Michał Nowak (gitara basowa)
Premiera: 27 marca 2019 r.
Czas trwania: 60 minut (bez przerwy)
Premiera spektaklu realizowana w ramach Dotknij Teatru 2019
Przed i po spektaklach w teatrze będzie możliwość zakupu książki Marty Madejskiej "Aleja Włókniarek" (Wydawnictwo Czarne).
„Włókniarki” to spektakl – koncert, którego scenariusz jest oparty na wydanej w 2018 roku książce Marty Madejskiej „Aleja Włókniarek”, przedstawiającej losy łódzkich pracownic przemysłu włókienniczego. Kobiet, które szły do pracy, kiedy miały po kilkanaście lat, i od tego momentu rytm ich życia wyznaczał tykający zegar, w takt którego prządka musiała chodzić „jak koń w kieracie”, a jej całe życie dzieliło się na trzy etapy: fabrykę, szpital i cmentarz. Nisko opłacane, wykorzystywane seksualnie, przedwcześnie postarzałe, a jednocześnie kobiety bohaterki. Historie łódzkich włókniarek stały się jednak siłą napędową zmian. Ich praca spowodowała przewrót, wymuszając wprowadzanie nowych przepisów i wywołując rewolucję obyczajową. Główne role w spektaklu odegrały więc kobiety, osiem aktorek łódzkiego Arlekina. Przedstawienie w reżyserii Tomasza Mana ze specjalnie napisaną do niego rockową muzyką, graną na żywo stało się doskonałym przykładem pokazania „herstorii” Łodzi.
Tomasz Man - dramatopisarz i reżyser, doktor filologii polskiej, absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu warszawskiej Akademii Teatralnej. W latach 2003-2005 był kierownikiem literackim w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, a od 2004 do 2005 roku był konsultantem programowym w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. W latach 1997-2002 publikował swoje teksty w „Teatrze”, „Dialogu” i „Notatniku Teatralnym”. Jest autorem dramatów: „Katarantka” (spektakl miał premierę w Teatrze Polskim w Warszawie w reżyserii autora), „Historia pewnej miłości” (tekst został wystawiony w Teatrze Polskim w Pozananiu) „111” (wyreżyserowanego przez Redbada Klynstrę na deskach Teatru Narodowego w Warszawie), „Deszcze” (sztuka napisana wspólnie z Krzysztofem Bizio; premiera w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy), „3x2” (spektakl w reżyserii Piotra Łazarkiewicza grany był na deskach Lubuskiego Teatru im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze oraz Teatru Stara ProchOFFnia w Warszawie), „Dobrze” (sztuka została wystawiona między innymi w Teatrze Telewizji), „Eu” (tekst dla Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach), „C(r)ash Europe” (premiera w Teatrze Polskiego Radia) oraz „Świat jest skandalem” (spektakl grany był w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach). Reżyserował na deskach wielu polskich scen, między innymi: Teatru Dramatycznego w Białymstoku, Teatru Polskiego we Wrocławiu, Teatru Powszechnego w Łodzi, Teatru Studio w Warszawie, Teatru Miejskiego w Gdyni, Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz Teatru Narodowego w Warszawie. Jest laureatem kilku nagród. W 2002 roku wraz z innymi twórcami wyreżyserowanego przez niego spektaklu „Porozmawiajmy o życiu i śmierci” Krzysztofa Bizio z Teatru Współczesnego w Szczecinie otrzymał Nagrodę Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego za zbiorową kreację na XXXVII Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Małych Form „Kontrapunkt” w Szczecinie. Za tekst słuchowiska „Matka i lampart” odebrał nagrodę za scenariusz oryginalny na V Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji „Dwa teatry” (Sopot, 2005). Wyreżyserowany przez niego w Lubuskim Teatrze im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze spektakl „Harpagon” na podstawie „Skąpca” Moliera wyróżniony został zielonogórskim Leonem 2006 – nagrodą dla najlepszego spektaklu sezonu.
Złota Maska za najlepszą muzykę w sezonie 2018/2019 dla Tomasza Mana
ZWIASTUN DO SPEKTAKLU
ZDJĘCIA: HAWA
Spektakl został realizowany w ramach akcji Dotknij Teatru z okazji obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru.
![]() |
Akcja Dotknij Teatru jest finansowana przez Urząd Miasta Łodzi
![]() |
Patronat honorowy Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska
![]() |