Uwaga! Strona tymczasowa. Witryna jest w przebudowie!
Niektóre treści mogą się czasowo niepoprawnie wyświetlać. Przepraszamy za niedogodności.

WZL

Kolejną prapremierą rozpoczyna jesień Teatr Lalek Arlekin. Po „Królu Bawełny” przyszedł czas na spektakl dla najmłodszych widzów. Tym razem teatr wziął na warsztat „Wielkiego Złego Lisa” - bestsellerowy komiks autorstwa Benjamina Rennera, którego hitowa filmowa ekranizacja została nagrodzona Cezarem. Spektakl będzie też wyjątkowy z innego względu - wszystkie lalki do niego – zaprojektowały… dzieci, a pracownie Arlekina wykonały na ich podstawie bohaterów przedstawienia.

„Wielki Zły Lis” będzie światową prapremierą teatralną na podstawie bestsellerowego komiksu pod tym samym tytułem, autorstwa Benjamina Rennera. Książkę w Polsce wydało wydawnictwo „Kultura Gniewu” w swojej serii dla dzieci i młodzieży „Krótkie Gatki”. Komiks był jedną z najpopularniejszych francuskich książek ostatnich lat. Otrzymał nagrodę dla najlepszego albumu dla dzieci na festiwalu w Angoulême a także doczekał się filmowej adaptacji, która została nagrodzona Cezarem, francuskim odpowiednikiem Oscara, dla najlepszej animacji.
- Mimo sławy książki, przygotowując spektakl nie czuliśmy obciążenia. Dla nas silnym bodźcem i inspiracją było to, że tworzymy go zupełnie „innym charakterem pisma”. Postawiliśmy
w scenografii na dziecięcą wyobraźnię, która wymusiła na nas zupełnie inną poetykę i plastykę tej historii. Jest ona tak charakterystyczna, że mogliśmy się spokojnie odbić od popularności komiksu i filmu. – mówi o realizacji jej reżyserka Agata Kucińska.
Wykorzystane w spektaklu lalki zostały zaprojektowane wg dziecięcych rysunków, wyłonionych w ramach konkursu scenograficznego na projekt lalki teatralnej, który teatr organizował wiosną. Wszystkie projekty z resztą zostały wykonane w dwóch egzemplarzach – dla teatru, na scenę oraz dla młodych scenografów, którzy otrzymają swój egzemplarz na premierze.
- Praca z tak zaprojektowanymi lalkami była dla nas totalnym wyzwaniem i jest zupełnie inna od wszystkich poprzednich. Te lalki pełne są cudownej niedoskonałości i dziecięcej nieporadności, co wymusiło na realizatorach i aktorach przeniknięcie tej niedoskonałości do konwencji i wykorzystania jej jako atutu. – dodaje Agata Kucińska.
Historia porusza wiele ważkich, jednocześnie współczesnych i ponadczasowych tematów, jak przyjaźń, poszukiwanie swojej tożsamości i swojego miejsca w świecie, a także poświęcenie czy nieograniczona moc miłości. Tytułowy wielki, zły lis wprawdzie bardzo chciałby siać postrach i trząść całym lasem, jednak zupełnie mu to nie wychodzi. Przez całkowity brak umiejętności łowieckich, każda próba polowania kończy się fiaskiem
i upokorzeniem, a sam lis jest pośmiewiskiem całej okolicy, szczególnie kur. Bezradny i wciąż głodny, bo ile można jeść samą rzepę, daje się namówić prawdziwemu drapieżnikowi, wilkowi, na z pozoru genialny plan. Po co polować na kury i ryzykować życie, skoro można ukraść same jajka, a następnie odchować pisklaki, żeby zrobiły się tłuściutkie, i …! Jednak to, co w teorii brzmi dobrze, w praktyce okazuje się bardzo trudne, a w spektaklu na podstawie komiksu Rennera - także niesłychanie zabawne.
- W historii o „Wielkim Złym Lisie” ujęło nas szczególnie to, jak niechcący i bezwiednie rodzi się miłość. Jak pomimo tego, że jest ogromny rozdźwięk pomiędzy podszeptami umysłu
i serca naszego bohatera, to ostatecznie prawda i serce wygrywają. – mówią realizatorzy.


Premiera już 23 października na Scenie Kameralnej Teatru Lalek Arlekin. Spektakl zostanie zagrany premierowo dwukrotnie - o godz. 16 i 19 a także w niedzielę. Później widzowie będą mogli go oglądać do 4 listopada.

WIELKI ZŁY LIS
na podstawie komiksu Benjamina Rennera
w tłumaczeniu Krzysztofa Umińskiego

REALIZATORZY
Reżyseria: Agata Kucińska
Adaptacja: Magda Żarnecka
Scenografia: Anna Chadaj
Projekty lalek: Larysa Staszczyk (kura), Bartłomiej Kapusta (kurczaki), Malwina Kapusta (lis), Julia Wasiela (pies), Zofia Fabijanowska (królik), Maria Fabijanowska (świnia) a także pozakonkursowo Iga Kujawska (wilk)
Asystentka reżyserki: Adrianna Maliszewska

OBSADA
Lis - Kamil Witaszak
Wilk - Adrianna Maliszewska
Kura - Klaudia Kalinowska
Pies - Wojciech Schabowski
Kurczaczki - Klaudia Kalinowska, Adrianna Maliszewska, Wojciech Schabowski
Świnia - Adrianna Maliszewska
Królik - Adrianna Maliszewska, Klaudia Kalinowska
Wściekłe kury - Adrianna Maliszewska, Wojciech Schabowski, Kamil Witaszak
Ptaszek - Wojciech Schabowski

***
Spektakl jest realizowany w ramach projektu „Wielki Zły Lis” dzięki dofinansowaniu
z budżetu Miasta Łodzi.
Patronat nad wydarzeniem objął Ośrodek Alliance Francaise – Łódź.
Partnerami prapremiery są także: wydawnictwo Kultura Gniewu, Chatka Ech oraz sieć E.Leclerc.
Czas trwania: 60 minut
Przedstawienie przeznaczone będzie dla widzów w wieku 5 +.

REALIZATORZY:


AGATA KUCIŃSKA – REŻYSERIA
Aktorka, reżyserka, pedagog. Rocznik ’81, wrocławianka. Jest absolwentką PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie – Wydziału Lalkarskiego we Wrocławiu. Zaraz po studiach podjęła pracę w macierzystej szkole teatralnej, gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego oraz we Wrocławskim Teatrze Lalek jako aktorka. Od 2002 r. współpracuje
z wrocławskim niezależnym teatrem Ad Spectatores. Tu wzięła udział w ponad
20 premierach, a także zrealizować swoje dwa monodramy lalkowe „Sny” i obsypane nagrodami „Żywoty świętych osiedlowych”. Ponadto reżyseruje spektakle w różnych teatrach w Polsce. Na swoim koncie ma realizacje w Teatrze Animacji w Jeleniej Górze, Wrocławskim Teatrze Lalek, Teatrze Baj w Warszawie i Opolskim Teatrze Lalek. Współrealizowała przedstawienia z udziałem lalek w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz Teatrze Powszechnym w Warszawie. Jej najnowsze kreacje to główne role w spektaklach "Motyl" Marcina Libera oraz "Blaszany Bębenek" Wojciecha Kościelniaka.

ANNA CHADAJ – SCENOGRAFIA
Scenografka, kostiumolog. Rocznik`80. Studiowała na Wydziale Rzeźby oraz na Wydziale Scenografii na ASP w Warszawie, na której obroniła dyplom z wyróżnieniem w 2006 r. Tworzy scenografie i kostiumy do spektakli w teatrach dramatycznych, muzycznych, operach oraz teatrach lalek Współpracowała min. z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Operą Bałtycką w Gdańsku, Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu, Teatrem Rozrywki w Chorzowie, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Teatrem Syrena w Warszawie i Teatrem Muzycznym w Łodzi, Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatrem im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu, Teatrem Bagatela w Krakowie, Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Wrocławskim Teatrem Lalek, Teatrem Lalek Banialuka w Bielsku Białej, Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Zdrojowym Teatrem Animacji w Jeleniej Górze, Teatrem Maska w Rzeszowie czy Białostockim Teatrem Lalek.
W 2019 roku została laureatką Nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawaną przez Fundację im. Leona Schillera i Polski Ośrodek ITI młodym scenografom, którzy zajmują wyróżniające się miejsce w sztukach widowiskowych. W 2015 roku była jedną z osób reprezentujących Polskę na wystawie podsumowującej 25-lecie kostiumografii światowej na quadrienalle scenograficznym w Pradze oraz na Costume Design at the Turn of The Century: 1990-2015 w Moskwie. Jest także autorką kostiumów Ceremonii Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Ma w swoim dorobku ponad 45 realizacji teatralnych.

MAGDA ŻARNECKA – ADAPTACJA
Dramatopisarka, dramaturg, autorka tekstów piosenek. specjalistka ds. literackich w Teatrze Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi. Debiutowała scenariuszem do spektaklu „Brzydkie kaczątko” w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu w 2013 roku. Od tamtej pory jej teksty realizowało wiele innych polskich teatrów, m.in. Teatr Lalek Arlekin i Teatr Pinokio w Łodzi, Lubuski Teatr w Zielonej Górze, Teatr Animacji w Poznaniu, Teatr Miejski w Gliwicach, Teatr Maska w Rzeszowie, Zdrojowy Teatr Animacji w Jeleniej Górze, Teatr im. Andersena w Lublinie. Współpracowała także z Teatrem Polonia i Teatrem PAPAHEMA w Warszawie oraz z norweskim Open Window Theatre. Główne obszary jej zainteresowań to podejmujące trudne tematy realizacje familijne. Działa również w nurcie teatru offowego, poruszając tematykę praw człowieka i podejmując tematy tabu. Laureatka Nagrody w Konkursie na Sztukę Dla Dzieci i Młodzieży (2018) za tekst „Niewidzialna” (współautorstwo z P. Jaszczakiem). Spektakl na podstawie jej tekstu „Słowik i Babka Natura” z Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie otrzymał Nagrodę Jury Dziecięcego na V Festiwalu Małych Prapremier 2021 w Wałbrzychu.

ZAPRASZAMY!