Uwaga! Strona tymczasowa. Witryna jest w przebudowie!
Niektóre treści mogą się czasowo niepoprawnie wyświetlać. Przepraszamy za niedogodności.

Kopciuszek

Kopciuszek czysty net
Autor: Joel Pommerat
w tłumaczeniu Maryny Ochab
KUP BILET

Dla widzów od 8 lat 

REALIZATORZY:
Reżyseria: Robert Drobniuch
Scenografia: Katarzyna Proniewska-Mazurek
Muzyka: Jerzy Bielski
Ruch sceniczny: Błażej Twarowski
Reżyseria światła: Prot Jarnuszkiewicz
Multimedia: Przemysław Żmiejko
Teksty piosenek: Magda Żarnecka
Asystent reżysera: Wojciech Stagenalski

OBSADA:
Agata Butwiłowska
Klaudia Kalinowska
Adrianna Maliszewska
Joanna Nygard
Katarzyna Stanisz
Jolanta Jackowska (gościnnie)

Premiera: 20 listopada 2021 r. Duża Scena
Czas trwania: 80 minut (bez przerwy)

Napisana na nowo, współczesna wersja francuskiego autora, wywraca jedną z najpopularniejszych baśni świata do góry nogami. Tutaj nikt nie zgubi pantofelka, nie pojedzie na bal dynią zamienioną w karocę. Wszyscy przeżyjemy jednak to samo - lekko baśniową, tryskającą humorem, oniryczną opowieść o pokonującej zagubienie nadziei i potrzebie drugiego człowieka.

Kopciuszek-Kosia Pommerata nie jest ofiarą zawiści i podłego charakteru okrutnej Macochy i jej córek. Przeciwnie - bohaterka staje się wrogiem siebie samej, a zlecane przez panią domu nieprzyjemne obowiązki dziewczyna traktuje jako zasłużoną karę i wręcz cieszy się na nie. Karę za co? Za to, że nie myśli o zmarłej matce wystarczająco często. Za to, że jeśli nie poświęci każdej minuty na pielęgnowanie pamięci o niej, mama zniknie naprawdę. Niestety, żyjąc nieustającym poczuciem winy, Kosia nie zauważa cudowności świata i życia, które jeszcze ją czekają. No bo przecież Książę czeka naprawdę i jest podobnie jak ona zagubiony.

Bohaterowie muszą się odnaleźć, aby wspólnie stawić czoła wyzwaniom nowej codzienności - zacząć patrzeć w przyszłość, a nie tylko wstecz. 
To zatem historia o dojrzewaniu, pokonywaniu własnych barier i godzeniu się ze stratą. Wersja Pommerata przełamuje społeczne tabu i szuka narzędzi do rozmowy z niedorosłymi, udzielając krzepiących odpowiedzi.

projekt plakatu: Gra-Fika

REALIZATORZY:

ROBERT DROBNIUCH (REŻYSERIA)
Urodzony w 1981 roku, reżyser teatralny, menadżer kultury. W latach 2012-2020 dyrektor Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, a od września 2020 roku dyrektor Teatru Lalek Guliwer w Warszawie. Robert Drobniuch realizuje różnorodne gatunkowo spektakle dla dzieci i dorosłych - wyreżyserował m.in. operę dla dzieci „Myszki i wojna, czyli o dzielnym Albercie i żółtym serze” czy inscenizację „Sklepów cynamonowych” wg Schulza w formie teatru cieni. Jako reżyser współpracował z wieloma teatrami w Polsce i za granicą (np. Białostockim Teatrem Lalek, Teatrem Guliwer w Warszawie, Teatrem „Maska” w Rzeszowie, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Teatrem „Pleciuga” w Szczecinie, Operą Krakowską, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Divadlo Loutek w Ostrawie, Stambul Karagoz Puppet Fundation, Teatrem Dramatycznym w Gnieźnie czy Teatrem Dramatycznym w Jeleniej Górze). Jest absolwentem reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku oraz podyplomowych studiów reżyserii opery i innych form teatru muzycznego na PWST w Krakowie a także ukończył Międzynarodowe Szkolenie Operatorów Kultury przy Narodowym Centrum Kultury oraz liczne kursy i warsztaty. Współtworzył białostockie Stowarzyszenie Artystyczne Kolegtyw i Międzynarodowy Przegląd Inicjatyw Teatralnych Białysztuk. Jako dyrektor teatru „Kubuś” zainicjował m.in. Wakacyjny Festiwal Sztuki dla Dzieci i Młodzieży Hurra! ART! w Kielcach czy Międzynarodowy Konkurs na Lalkę Teatralną Animatus oraz wiele innych projektów. Laureat nagród i wyróżnień np. Nagrody Ministra Kultury Belgii, Nagrody Prezydenta Miasta Białegostoku, Nagrody Ministra Kultury dla Wyróżniających się Twórców Kultury dla Dzieci za dokonania w dziedzinie teatru (2015). Nagradzano też jego spektakle, m.in. „Mikrokosmos. Kompozycje” (Grand Prix na Festiwalu Korczak), „Sklepy cynamonowe”, „Wodną opowieść”. 
W łódzkim Arlekinie reżyseruje po raz pierwszy.

KATARZYNA PRONIEWSKA-MAZUREK (SCENOGRAFIA)
Scenografka, rzeźbiarka i twórczyni figur animowanych, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Rozwój zainteresowań związanych z projektowaniem lalki umożliwiło jej równoczesne podjęcie studiów na Wydziale Rzeźby w pracowni profesora Grzegorza Kowalskiego oraz w Międzywydziałowej Katedrze Scenografii pod kierunkiem profesorów Andrzeja Sadowskiego i Marcina Jarnuszkiewicza. Jej twórczość związana jest z kilkoma nurtami, projektowaniem scenografii i kostiumów dla potrzeb teatru, opery, teatru telewizji oraz ze wspomnianą już pracą nad tworzeniem figur animowanych. W ramach działalności artystycznej współpracowała z szeregiem teatrów polskich i zagranicznych. Są wśród nich: Teatr Wielki - Opera Narodowa, Teatr Lalka w Warszawie, Teatr Roma w Warszawie, Teatr Polski w Warszawie, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatr Wielki w Poznaniu, Teatr Lalki i Aktora w Katowicach, Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu, Uckermärkischen Bühnen Schwedt w Niemczech, Teatr im. S. Jaracza w Olsztynie, Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie czy Teatr Lalki i Aktora "Kubuś" w Kielcach. Dla rozwoju zainteresowań związanych z wykorzystaniem na scenie figury animowanej szczególnie istotne stały się dla niej projekty stworzone we współpracy z Mariuszem Trelińskim, Borysem Kudlicką, Adamem Sroką i Marcinem Jarnuszkiewiczem. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień, np. nagrody specjalnej Centrum Scenografii Polskiej im. Zenobiusza Strzeleckiego za najlepszą pracę dyplomową czy nagrody za projekty lalek na II Festiwalu „Nadzwyczajny Andersen” w Krakowie. Jej prace zdobyły też uznanie na Międzynarodowym Konkursie „Korczak Dzieciom”, kilkakrotnie były nagradzane Certyfikatem Jakości przyznawanym przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Assitej, otrzymała również specjalne podziękowanie od Ministra Kultury za realizację opery pt. „Pan Marimba” w warszawskim Teatrze Wielkim. W roku 2008 obroniła tytuł doktora, w 2012 zaś uzyskała tytuł doktora habilitowanego. Współpracuje z ASP w Warszawie, gdzie na Wydziale Scenografii prowadzi Pracownię Projektowania Scenografii Teatru Lalkowego.

JERZY BIELSKI (MUZYKA)
Twórca teatru muzycznego, kompozytor, aktor, performer. Dyrektor Fundacji Futurists. Tworzy interdyscyplinarne utwory sceniczne z wykorzystaniem teatru, sound artu, wideo, muzyki oraz instalacji. Jest absolwentem Amsterdamskiego Konserwatorium i Middlesex University w Londynie. Jego spektakl „not only FUTURISTS” zdobył główną nagrodę na Amsterdam Fringe Festival w 2015 r. (a następnie odbył tournee w RPA w 2016 r.). Artysta był finalistą międzynarodowego konkursu Danse Élargie w Seulu w Korei Południowej za spektakl „Plus Minus Slash…” łączący teatr muzyczny z tańcem współczesnym (2016). Stworzył także autorskie spektakle dla Amsterdamse Bostheatre (2016), Silbersee (2016 i 2017) oraz Orgelpark (2017) w Amsterdamie. Skomponował również muzykę i zaprojektował samodzielnie wykonane, nowatorskie instrumenty do pięciu przedstawień teatralnych w Polsce, przy współpracy z Robertem Drobniuchem i Grupą Coincidentia (2016-2019) - w tych samych latach był jednocześnie artystą-rezydentem przy Fundacji Gaudeamus. Jest laureatem brytyjskiej nagrody Emerging Excellence Award, stypendystą wielu instytucji: Instytutu Adama Mickiewicza, Warszawskiej Jesieni, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds Podiumkunsten, Amsterdamse Hogeschool dla Kunsten, Musici van Morgen a także stypendystą holenderskiego ministra kultury w ramach dwuletniego programu „New Maker” dla obiecujących młodych twórców teatralnych 2017-2019 (Performing Arts Fund NL). Uczestniczył w licznych warsztatach i kursach mistrzowskich: w Royaumont (w zakresie tańca współczesnego), dwukrotnie w Darmstadt (z kompozycji muzyki współczesnej), w Amsterdamie (z dziedziny opery współczesnej) i w Krakowie (jazz). Jerzy Bielski jest także liderem dwóch zespołów - Circuit i Futurists, dla których pisze muzykę i teksty.
Współpracuje z nauczycielami oraz uczniowskimi grupami teatralnymi w ramach realizowanych przez TLiA „Kubuś” projektów „W szkole i na scenie” oraz „Wczytuję sztukę – warsztaty teatralne”. Autor filmów dokumentujących realizację projektów, filmów promocyjnych” w Kielcach oraz multimediów do licznych realizacji teatralnych w Polsce.

PROT JARNUSZKIEWICZ (REŻYSERIA ŚWIATŁA)
Artysta działający głównie na dwóch artystycznych polach: fotografii oraz reżyserii światła i projekcjach wideo do spektakli teatralnych. Od 2007 roku współpracuje w tej materii z takimi teatrami, jak Teatr Rozmaitości, Teatr Wielki czy Teatr Narodowy w Warszawie, Teatr Nowy w Poznaniu czy Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Zrealizował blisko pięćdziesiąt projektów reżyserii światła, pracując m.in. z Izabelą Cywińską, Grzegorzem Bralem, Zbigniewem Brzozą, Andrzejem Domalikiem, Natalią Korczakowską czy Bogusławem Lindą.
Prot Jarnuszkiewicz jest absolwentem Wydziału Operatorskiego łódzkiej Szkoły Filmowej, na której równolegle studiował fotografię. Uczył się między innymi pod okiem prof. Ewy Braun, prof. Mieczysława Jahody, prof. Andrzeja Jaroszewicza, prof. Witolda Sobocińskiego i prof. Jerzego Wójcika. Jest doktorem sztuki filmowej w dyscyplinie artystycznej – fotografia, doktorem habilitowanym w dziedzinie sztuk plastycznych i profesorem sztuk pięknych. Na co dzień prowadzi zajęcia według autorskiego programu w Pracowni Relacji Wizualnych na Wydziale Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Na macierzystym wydziale pełnił funkcje Kierownika Katedry Fotografii, Realizacji Obrazu oraz Prodziekana, a obecnie Dziekana. Jest także wykładowcą Warszawskiej Szkoły Filmowej. Gdy "nie świeci" i nie uczy - fotografuje. Zrealizował liczne autorskie projekty fotograficzne, kilkadziesiąt wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce i zagranicą, a jego prace znajdują się
w kilkudziesięciu kolekcjach prywatnych i muzeach na całym świecie.

PRZEMYSŁAW ŻMIEJKO (MULTIMEDIA)
Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku na kierunku reżyserii. Swoje doświadczenia reżyserskie zdobywał jako asystent przy spektaklach: „Noc nadchodzi od wewnątrz” reż. Robert Drobniuch (Teatr Kolegtyw); „Drzwi zamknięte” reż. Tomasz Gilewicz (Teatr Kolegtyw); „Koralina czyli wojna o światy” reż. Włodzimierz Fełenczak (Białostocki Teatr Lalek); „Anatomia psa” reż. Piotr Tomaszuk (Teatr Wierszalin) czy „A niech to Gęś kopnie” reż. Robert Drobniuch (TLiA „Kubuś” w Kielcach). Reżyserował również takie przedstawienia jak: „Taxi Podlasie” (we współpracy z Konradem Szczebiotem), „Uczeń Czarnoksiężnika” - spektakl realizowany z uczniami VII Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku w ramach projektu „Młodzi w awangardzie” czy „Opowieść o drzewie” w Centrum Bajki w Pacanowie. W TLiA „Kubuś” w Kielcach zrealizował natomiast „O Wilku i Czerwonym Kapturku”, „O Rybaku i Złotej Rybce”, „Kapitan Porządek”. Realizuje filmy promocyjne do spektakli, dokumentację projektów artystycznych oraz multimedia do spektakli w wielu teatrach.

BŁAŻEJ TWAROWSKI (RUCH SCENICZNY)
Jest tancerzem, pedagogiem i aktorem - absolwentem Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie - Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Od 2011 r. związany jest z białostockim, niezależnym Teatrem Latarnia a w latach 2015-2021 był członkiem zespołu artystycznego kieleckiego Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” jako aktor-lalkarz. Taniec towarzyszy mu od piątego roku życia, dlatego jego twórcze inspiracje często przeplatają się, poszukując zarówno w dziedzinie teatru tańca, jak i teatru ożywionej formy. Dlatego ostatnio coraz częściej staje po drugiej stronie sceny, właśnie jako osoba odpowiedzialna za ruch sceniczny.

MAGDA ŻARNECKA  (TEKSTY PIOSENEK)
Dramatopisarka, dramaturg, autorka tekstów piosenek. specjalistka ds. literackich w Teatrze Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi. Debiutowała scenariuszem do spektaklu „Brzydkie kaczątko” w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu w 2013 roku. Od tamtej pory jej teksty realizowało wiele innych polskich teatrów, m.in. Teatr Lalek Arlekin i Teatr Pinokio w Łodzi, Lubuski Teatr w Zielonej Górze, Teatr Animacji w Poznaniu, Teatr Miejski w Gliwicach, Teatr Maska w Rzeszowie, Zdrojowy Teatr Animacji w Jeleniej Górze, Teatr im. Andersena w Lublinie. Współpracowała także z Teatrem Polonia i Teatrem PAPAHEMA w Warszawie oraz z norweskim Open Window Theatre. Główne obszary jej zainteresowań to podejmujące trudne tematy realizacje familijne. Działa również w nurcie teatru offowego, poruszając tematykę praw człowieka i podejmując tematy tabu. Laureatka Nagrody w Konkursie na Sztukę Dla Dzieci i Młodzieży (2018) za tekst „Niewidzialna” (współautorstwo z P. Jaszczakiem). Spektakl na podstawie jej tekstu „Słowik i Babka Natura” z Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie otrzymał Nagrodę Jury Dziecięcego na V Festiwalu Małych Prapremier 2021 w Wałbrzychu.


Spektakl jest realizowany w ramach projektu "Kopciuszek - wg Joela Pommerata" dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. 

logo wer horyzont zhaslem pl kolor rgb

PARTNERZY PREMIERY

quatronum maleAF Logo lodz cmyklogo radio lodz male

 

ZWIASTUN SPEKTAKLU

ZDJĘCIA ZE SPEKTAKLU - FOT. HAWA

NAJNOWSZA PREMIERA!

 Szczegóły tutaj

AKTUALNOŚCI 2023/2024

REPERTUAR 2023/2024

ZASIĄDŹ NA WIDOWNI!