Król Bawełny

Piotr Rowicki | KUP BILET |
Autor: Piotr Rowicki
Reżyseria i choreografia: Arkadiusz Buszko
Scenografia i kostiumy: Marika Wojciechowska
Muzyka: Tomasz Lewandowski
Projekcje wideo: Aleksandra Ołdak
Agata Butwiłowska
Emilia Dryja
Katarzyna Stanisz
Wojciech Kondzielnik
Maciej Piotrowski
SCENA: FUZJA ŁÓDŹ - UL. TYMIENIECKIEGO 5/7 (wejście na teren bramką przy biurze Fuzji)
"Król Bawełny" jest koprodukcją Festiwalu Łódź Czterech Kultur i Teatru Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi.
Premiera spektaklu odbędzie się w ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur
"Podobno był przeraźliwie bogaty.
Podobno był chciwy, zły i do tego Niemiec.
Podobno podpisał pakt z diabłem.
Podobno sam był diabłem, gdyż nosił wysokie buty i bryczesy, w których chował ogon.
Podobno sam doszedł do wszystkiego.
Podobno bogato się ożenił.
Podobno był troskliwy, dobry i sprawiedliwy.
Prawdy, kłamstwa, legendy, mity, fakty i zdarzenia.
Kim był, jeśli był, Karol Wilhelm Scheibler?
Najważniejszą postacią w historii Łodzi? Królem, carem a może cesarzem bawełny?
Wyzyskiwaczem, kapitalistą i krwiopijcą, czy dobrodziejem i idealistą?
Dawał czy zabierał?"
Przemysłowiec i fabrykant pochodzący z Nadrenii wywarł duży wpływ na miasto w czasie, w którym żył. Efekty jego życia są widoczne do dziś i każdy może je obejrzeć, zwiedzić, sfotografować. Sztuka „Król Bawełny” nie jest próbą odpowiedzi na żadne z powyższych pytań. To próba zobaczenia w Scheiblerze człowieka, posłuchania go i zrozumienia. To karkołomna i dość zaskakująca próba wejścia do jego głowy, pod sklepienie czaszki, do mózgu, do myśli, uczuć, emocji. Do wszystkiego, co determinuje życie jednostki. Nawet takiej, a może szczególnie takiej, jaką był Karol Scheibler.
TWÓRCY SPEKTAKLU
PIOTR ROWICKI - autor
Rocznik 1975. Dramatopisarz. Ukończył historię na Uniwersytecie w Białymstoku. W 2008 debiutował sztuką „Przylgnięcie" w Laboratorium Dramatu w Warszawie. Na motywach "Przylgnięcia", powstał film pt. "Demon"
w reżyserii Marcina Wrony. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dziedziny teatru. Laureat wielu nagród i wyróżnień, w tym m.in. dwukrotny zwycięzca konkursu na polską sztukę współczesną „Metafory Rzeczywistości" organizowanego przez Teatr Polski w Poznaniu. Autor kilkudziesięciu sztuk teatralnych, między innymi: „Chłopiec Malowany", „Matki" „I będą Święta", „Niewierni", „Piszczyk", „Tato nie wraca" „Biała siła, czarna pamięć", „Ćesky Diplom", „Żeby nie było śladów", „Królowie strzelców", „Niepodlegli", „Zabić prezydenta", „Listen to Your Heart".
ARKADIUSZ BUSZKO - reżyseria
Aktor filmowy i teatralny, choreograf, reżyser. Absolwent wydziału aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Od ponad 30 lat roku związany jest z Teatrem Współczesnym w Szczecinie, gdzie spełnia się we wszystkich trzech artystycznych funkcjach. Współpracuje też z teatrami w całej Polsce – w Krakowie, Poznaniu, Warszawie czy Katowicach. Zresztą w samym Szczecinie również nie zamyka się na jeden teatr – swoje inscenizacje tworzył m.in. z Teatrem Kana, Stowarzyszeniem Kamera, Teatrem Lalek Pleciuga, Teatrem 3, Operą na Zamku, Filharmonią czy Zamkiem Książąt Pomorskich. Jest założycielem Szczecińskiego Teatru Pantomim, twórcą wielu widowisk plenerowych oraz akcji performatywnych. Jako pedagog współpracuje także z Akademią Sztuki. Ma na swoim koncie ponad 200 realizacji. Ale nie liczba jest najważniejsza, tylko ich artystyczna jakość, która niezmiennie kojarzona jest z nazwiskiem Buszko, a wraz z nią - oryginalność, twórcza dociekliwość i poszukiwanie. Z autorem sztuki, Piotrem Rowickim, spotkali się już kilkukrotnie, m.in. przy takich realizacjach, jak „Disco macabre”, „Ballada szczecińska”, „Escape Room” czy przy ostatnim, powstałym w 2019 roku, głośnym monodramie „Zabić prezydenta” w Teatrze Współczesnym w Szczecinie w reżyserii Piotra Ratajczaka, za który Arkadiusz Buszko otrzymał m.in. nagrodę Bursztynowego Pierścienia. Nie pierwszą, i zapewne, nie ostatnią.
MARIKA WOJCIECHOWSKA - scenografia i kostiumy
W 2005 roku ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie - specjalizacja malarstwo - w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego a w 2009 r. studia podyplomowe w Katedrze Scenografii na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się scenografią teatralną oraz projektowaniem kostiumów, lalek, plakatów teatralnych i grafik. Jest autorką kilkudziesięciu scenografii w teatrach lalkowych i dramatycznych w Polsce oraz za granicą. Od kilku lat współpracuje również z uczelniami teatralnymi przygotowując scenografie do spektakli dyplomowych a od 2019 roku pracuje jako wykładowca ASP w Krakowie na Wydziale Scenografii.
Spektakle, które współtworzyła wielokrotnie były nagradzane na wielu festiwalach. W swoim zawodowym dorobku ma nagrody i wyróżnienia za scenografie m.in.:
W 2013 roku otrzymała nagrodę za scenografię do spektakli „Bleee...” z Teatru Maska w Rzeszowie oraz „Balladyny i romanse” z Teatru Pinokio w Łodzi na I Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu.
W 2015 roku otrzymała nagrodę za scenografię do spektaklu „Karnawał zwierząt” Białostockiego Teatru Lalek na Międzynarodowym Festiwalu w Teatrze Lalki i Aktora w Opolu.
W 2017 roku otrzymała wyróżnienie za plastykę spektaklu „Król Maciuś Pierwszy” Teatru Banialuka w Bielsku-Białej na Festiwalu Korczak w Warszawie.
W 2019 roku otrzymała nagrodę za scenografię do spektaklu - „Fru fru” Olsztyńskiego Teatru Lalek na Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu oraz do spektaklu „Król Maciuś Pierwszy” na Międzynarodowym Festiwalu w Teatrze Lalki i Aktora w Opolu.
W 2020 roku otrzymała nagrodę za scenografię do spektaklu „Rutka” w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz na XXXIV Międzynarodowym Festiwalu Walizka w Łomży. Jest także laureatką nagrody Sekcji Teatrów Lalek ZASP za rok 2019, w szczególności za scenografię do przedstawień „ZA-POLSKA” oraz „Baron Munchhausen” z Teatru Animacji w Poznaniu.
ZDJĘCIA ZE SPEKTAKLU - FOT. HAWA
ORGANIZATORZY
Festiwal Łódź Czterech Kultur, Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi, Centrum Dialogu im Marka Edelmana w Łodzi
Patronem honorowym jest Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.
Partnerzy projektu: Fuzja Łódź, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Archiwum Państwowe w Łodzi
Zadanie jest realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu miasta Łodzi oraz Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
Zdjęcia użyte w projekcjach wideo przedstawienia pochodzą ze zbiorów CMWŁ
MAPA DOJAZDU NA SPEKTAKL: