Rutka

rutka20plakat1
      poziom2KUP BILET
Przedstawienie  oparte na książce Joanny Fabickiej „Rutka"

Adaptacja i reżyseria spektaklu
: Karolina Maciejaszek
Scenografia: Marika Wojciechowska
Muzyka: Piotr Klimek
Choreografia: Ewelina Ciszewska
Działania pedagogiczno-teatralne: Monika Tomczyk
Współpraca pedagogiczna: Hanna Jastrzębska-Gzella
 
 Obsada:
 Teresa Kowalik
 Katarzyna Pałka
 Wojciech Stagenalski
 Maciej Kuczyński (muzyk)
 
Premiera szkolna: 27 września 2019
Premiera teatralna: 1 lutego 2020
Dla widzów od 10 lat
Czas trwania: 70 minut (bez przerwy)
 
Jako dziecko lubiłam dotykać murów kamienic – zdawało mi się, że czuję jak oddychają. Zaglądałam w okna domów i zastanawiałam się, kto w nich wcześniej mieszkał. Jakie dzieci się tu bawiły, czyje stopy biegały po kocich łbach bałuckich uliczek? (…) Każde miejsce ma do opowiedzenia jakąś historię. Wystarczy tylko przyłożyć ucho i słuchać”
Joanna Fabicka
 
Przedstawienie  oparte na książce łodzianki Joanny Fabickiej „Rutka”. Powieść – nagrodzona w 2016 roku nagrodą literacką polskiej sekcji IBBY – w poetycki, surrealny i nie pozbawiony poczucia humoru sposób przybliża dziecięcemu czytelnikowi obraz życia w łódzkim getcie.
Spektakl grany był w placówkach edukacyjnych znajdujących się na terenie niegdysiejszego getta, w szkołach mieszczących się w rejonach opisanych przez Joannę Fabicką w książce.
 
Bohaterką jest współczesna dziewczynka, dziesięcioletnia Zosia, mieszkająca na łódzkich Bałutach. Dziecko spędza wakacje w domu pod opieką ekscentrycznej ciotki Róży i zaczyna poznawać miasto z innej perspektywy, dzięki dziwnej przyjaźni z nową koleżanką, Rutką. Nowa towarzyszka zabaw jest wysłanniczką ze świata, który już nie istnieje – dzięki niej bohaterka a wraz z nią widzowie spektaklu, przeżyją emocjonalną podróż w przeszłość.
Opowieść o przyjaźni Zosi z Rutką zachęca do empatii i przejrzenia się w historii rówieśniczki z innych czasów niczym w lustrze. Przymierzenie się do jej doświadczenia wymusza redefinicję różnych pojęć, choćby takich jak strach czy poczucie osamotnienia.
 
RECENZJE ZE SPEKTAKLU
 
 
 Fot. HaWa
 
Projekt  został zwycięzcą IV Konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny.
 
Istotą projektu jest zaproszenie młodych widzów do nowego spojrzenia na miasto, w którym żyją, zachętą do odkrywania w najbliższym otoczeniu śladów niełatwej historii miasta Łodzi i zmierzenia się z tematem jego niegdysiejszej wielokulturowości oraz schyłkiem tamtego świata. Poprzez spektakl i towarzyszące mu działania edukacyjne młodzież mogła poczuć, że zarówno historia tego miasta, jak i ich samych (jako jego mieszkańców) stanowią pewne kontinuum.
 
Konkurs im. Jana Dormana na produkcję spektaklu prezentowanego w szkołach wynika z potrzeby podniesienia jakości artystycznej przedstawień pokazywanych w placówkach oświatowych. Ideą konkursu jest z jednej strony wspieranie szkoły poprzez kształtowanie bogatej i różnorodnej oferty spektakli przygotowanych z myślą o wieku i potrzebach uczniów oraz specyficznych szkolnych warunkach, z drugiej zaś – wspieranie mobilności teatrów i otwieranie ich na wyzwania bezpośredniego kontaktu z widzem poza murami ich instytucji. Patronem konkursu jest Jan Dorman – wybitny twórca polskiego teatru, reżyser i pedagog, wieloletni dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie.
 
Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

 

53229510 2130796630302818 3279041280901906432 n

 1 logo IT wersja podstawowa pena

 Partnerzy projektu:

Centrum Dialogu podpis logo kolorowe 1

 

  Logo

 

Spektakl bierze udział w 26. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. 
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jan Karow, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Michał Mizera, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Sabina Zygmanowska.
  •  
logo okwpsw kopia
 
 
it logo prev
 
     mkidn 01 cmyk