TABU/latorium - vol. 1 Huśtawka

adult 1846428 1920

1 października startujemy z nowym projektem edukacyjnym w ramach Pracowni Twórczego Widza! Otwieramy TABU/latorium - nasze dziecięce laboratorium tematów "żywych". Przez cały miesiąc, razem z jedną z trzecich klas Szkoła Podstawowa nr 23 w Łodzi będziemy rozpracowywać moc "Huśtawki" - tej literackiej i teatralnej, ale nie zapomnimy też o mocy tej... na placu zabaw! Trzymajcie kciuki, będziemy się ostro huśtać!

Projekt jest realizowany dzięki wsparciu finansowemu Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi.

TABU/latorium to nasz nowy teatralno-społeczny projekt, swoiste dziecięce laboratorium tematów „żywych”, planowany docelowo, w miarę możliwości, jako cykliczne wydarzenie, realizowane w wielu wymiarach. Chcemy poruszać w nim tematy ważne, tabuizowane, które budzą lęk czy zmieszanie nauczycieli w szkole, rodziców w domu i dzieci na podwórku. Tematy, które są częścią życia, budzą dziecięcą ciekawość, o których chcemy rozmawiać, ale często nie potrafimy ich oswoić i uczynić częścią życia. Idea i rozwój projektu zakłada cykl pogłębionych działań edukacyjnych i warsztatowych, realizowanych z dziećmi w teatrze i przestrzeniach miejskich. Każdorazowo byłby przeprowadzany w trakcie przygotowań do powstającego i tematycznie związanego przedstawienia – nie kończyłby się jednak wraz z premierą, ale stawał się punktem wyjścia do dalszej pracy z dziećmi w teatrze, przychodzących później na spektakl.

Nasza premierowa "Huśtawka" inspirowana będzie książką Tima Parveli, stąd jej tekst będzie literacką bazą dla wszystkich wydarzeń pierwszej odsłony naszego TABU/latorium. W Skandynawii bardzo szybka została okrzyknięta fińskim „Małym Księciem”. Jest pełną oniryzmu, ale i niepokoju współczesną opowieścią, w której niedźwiadek Pi udaje się na poszukiwania współtowarzysza swoich zabaw – partnera do tytułowej „Huśtawki”. Któż z nas nie chciałby go mieć? Kto lubi sam w nieskończoność odbijać się od ziemi, siłą tylko własnych nóg?

Pi wybiera się więc, nieco przypadkowo, w podróż po świecie fantastyki przeplatającej się z realnością, w której spotyka cały arsenał postaci i kreatur. Postacie są może i baśniowe, lecz ich obecność i zachowanie, nie zawsze miłe i przyjazne, miś odczuwa przecież zupełnie realnie. Tworzy też swoisty pamiętnik z tej podróży, nieustannie huśtany emocjami, które nim targają. Jest samotny w świecie pełnym niepokoju, bez wsparcia i z silną potrzebą eksploracji rzeczywistości. Poszukuje przyjaciela, partnera do huśtawki – synonimu beztroskiego dzieciństwa i dziecięcej współpracy.

Projekt naszej „rozhuśtanej podróży” zakłada przeprowadzenie cyklu warsztatów teatralnych wprowadzających dzieci i nauczycieli w tematykę przedstawienia. Poprowadzą je: specjalista ds. edukacji teatralnej, pedagodzy oraz artyści różnych dyscyplin sztuki, współtworzący przedstawienie. W ich trakcie będziemy pracować nad tematem symbolicznej huśtawki dotykając jednocześnie tematów relacji z innymi, samotności, współdziałania, równowagi i komunikacji. Wykorzystane zostaną metody bazujące na pracy z ciałem, dające silne doświadczenia relacyjne, m.in. metody o podłożu integracji sensorycznej, technik tanecznych, kontaktu od-do, balansu, metod dramy, nowej pedagogiki teatru. Wszystkie dają możliwość doświadczania tematu, podmiotowej pracy z ludźmi uwzględniającej ich potrzeby, zainteresowania, wartości i krytyczne myślenie. Dla uczestników warsztaty mogą się stać bezpośrednią interwencją w ich codzienne problemy komunikacyjne, doświadczenia samotności, bycia odrzuconym, realizacji swoich pragnień, marzeń, wyznaczania ważnych wartości czy pracy w grupie. Dla twórców będzie to szansa na stworzenie spektaklu, korzystając z realnych zasobów doświadczeń warsztatowiczów, aby spojrzeć na proponowaną tematykę z wielu perspektyw. Zobaczyć, jak rezonuje w dzieciach... 
Podsumujemy cykl tworząc swoistą „instrukcję obsługi huśtawki”, instalację artystyczną i warsztat popremierowy.

Tematy poszczególnych warsztatów, inspirowane będą tekstem: Coś nieoczekiwanego…, Co w nim drgnęło?, Jestem w tarapatach!, Pył samotności, Czy w huśtaniu jest słuchanie?, Zaufanie – Balansowanie, Wszyscy się boją niedźwiedzi...

TABU/latorium – vol. 1 – Huśtawka będzie przeprowadzone pilotażowo wraz z jedną z trzecich klas partnera projektu - Szkoły Podstawowej nr 23 przy ul. Gdańskiej 16.

Projekt realizowany jest dzięki współfinansowaniu Urzędu Miasta Łodzi.

logo wer horyzont zhaslem pl kolor rgb