Projekt TABU/latorium - vol. 1 HUŚTAWKA

TABU/latorium to nasz nowy teatralno-społeczny projekt, swoiste laboratorium tematów „żywych”, planowany docelowo, w miarę możliwości, jako cykliczne wydarzenie, realizowane w wielu wymiarach. Chcemy poruszać w nim tematy ważne, tabuizowane, które budzą lęk czy zmieszanie nauczycieli w szkole, rodziców w domu i dzieci na podwórku. Tematy, które są częścią życia, budzą dziecięcą ciekawość, o których chcemy rozmawiać, ale często nie potrafimy ich oswoić i uczynić częścią życia. Idea i rozwój projektu zakłada cykl pogłębionych działań edukacyjnych i warsztatowych, realizowanych z dziećmi, (w przyszłości też – z rodzinami), w teatrze i przestrzeniach miejskich. Każdorazowo byłby przeprowadzany w trakcie przygotowań do powstającego i tematycznie związanego przedstawienia – nie kończył by się jednak wraz z premierą, ale stawał punktem wyjścia do dalszej pracy z dziećmi w teatrze, przychodzących później na spektakl. Każdorazowo, wydarzenie będzie oparte na ważnym dziele literackim. 
Projekt znacznie poszerza pole działalności instytucji – umożliwiając dogłębne spojrzenie na temat i dając pole do problemowej pracy z dziećmi, nie tylko podczas jednych zajęć, przy okazji spektaklu, ale przez kilka tygodni. Pozwoli zbadać potrzeby, przepracować wybrane metody i pomysły, przetrzeć ich ścieżki, co miałoby o wiele większą szansę na osiągnięcie długofalowych efektów.

Nasza premierowa "Huśtawka" inspirowana będzie książką Tima Parveli, stąd jej tekst będzie literacką bazą dla wszystkich wydarzeń pierwszej odsłony naszego TABU/latorium. W Skandynawii bardzo szybka została okrzyknięta fińskim „Małym Księciem”. Jest pełną oniryzmu, ale i niepokoju współczesną opowieścią, w której niedźwiadek Pi udaje się na poszukiwania współtowarzysza swoich zabaw – partnera do tytułowej „Huśtawki”. Któż z nas nie chciałby go mieć? Kto lubi sam w nieskończoność odbijać się od ziemi, siłą tylko własnych nóg?

Pi wybiera się więc, nieco przypadkowo, w podróż po świecie fantastyki przeplatającej się z realnością, w której spotyka cały arsenał postaci i kreatur. Postacie są może i baśniowe, lecz ich obecność i zachowanie, nie zawsze miłe i przyjazne, miś odczuwa przecież zupełnie realnie. Tworzy też swoisty pamiętnik z tej podróży, nieustannie huśtany emocjami, które nim targają. Jest samotny w świecie pełnym niepokoju, bez wsparcia i z silną potrzebą eksploracji rzeczywistości. Poszukuje przyjaciela, partnera do huśtawki – synonimu beztroskiego dzieciństwa i dziecięcej współpracy.

Uważamy, że dzieci powinny być traktowane w rozumieniu świata – po partnersku, a zadaniem dorosłych jest pomagać im go zrozumieć w sposób klarowny. Natłok informacyjny, brak czasu, zaburzone relacje to syndromy naszych czasów. Zdajemy sobie sprawę, że powoduje to coraz więcej deficytów relacyjnych, co prowadzi do depresji, wykluczeń i niemożliwości zapewnienia dzieciom podstawowych potrzeb, jak bezpieczeństwo, rozwój psychofizyczny i kulturowy. Naszym projektem, działając na dwóch biegunach, przy pomocy artystów i pedagogów chcemy spróbować, chociaż w części zaspokoić te potrzeby. Rozbujać dziecięcą „Huśtawkę” i wytworzyć jej siłą pozytywną zmianę. Dać dzieciom choć trochę mocy i spróbować tłumaczyć świat teatralnym językiem.

      Projekt naszej „rozhuśtanej podróży” zakłada przeprowadzenie cyklu warsztatów teatralnych, wprowadzających dzieci i nauczycieli w tematykę przedstawienia. Poprowadzą je specjalista ds. edukacji teatralnej, pedagog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz artyści różnych dyscyplin sztuki, współtworzący przedstawienie – reżyser, scenograf, muzyk, aktorzy. W ich trakcie będziemy pracować nad tematem symbolicznej huśtawki dotykając jednocześnie tematów relacji z innymi, samotności, współdziałania, równowagi i komunikacji. Wykorzystane zostaną metody bazujące na pracy z ciałem, dające silne doświadczenia relacyjne, m.in. metody o podłożu integracji sensorycznej, technik tanecznych, kontaktu od-do, balansu, metod dramy, nowej pedagogiki teatru. Wszystkie dają możliwość doświadczania tematu, podmiotowej pracy z ludźmi uwzględniającej ich potrzeby, zainteresowania, wartości i krytyczne myślenie. Dla uczestników warsztaty mogą się stać bezpośrednią interwencją w ich codzienne problemy komunikacyjne, doświadczenia samotności, bycia odrzuconym, realizacji swoich pragnień, marzeń, wyznaczania ważnych wartości czy pracy w grupie. Dla twórców będzie to szansa na stworzenie spektaklu, korzystając z realnych zasobów doświadczeń warsztatowiczów, aby spojrzeć na proponowaną tematykę z wielu perspektyw. Zobaczyć, jak rezonuje w dzieciach...Podsumujemy cykl tworząc swoistą „instrukcję obsługi huśtawki”. 
Tematy poszczególnych warsztatów, inspirowane będą tekstem: Coś nieoczekiwanego…, Co w nim drgnęło?, Jestem w tarapatach!, Pył samotności, Czy w huśtaniu jest słuchanie?, Zaufanie – Balansowanie, Wszyscy się boją niedźwiedzi...

TABU/latorium – vol. 1 – Huśtawka będzie przeprowadzone pilotażowo wraz z jedną z trzecich klas partnera projektu - Szkoły Podstawowej nr 23 przy ul. Gdańskiej 16. 

Projekt realizowany jest dzięki dofinansowaniu Urzędu Miasta Łodzi