Calineczka

GRAFIKA A4
Hans Christian Andersen
w tłumaczeniu Stefanii Beylin
KUP BILET

 

Realizatorzy: 
Reżyseria, adaptacja i teksty piosenek:
Bartosz Kurowski
Scenografia: Klaudia Laszczyk
Muzyka: Łukasz Damrych
Projekcje: Anna Szalwa
Reżyseria światła: Małgorzata Sendke
Asystentka reżysera: Katarzyna Stanisz

Obsada:
Klaudia Kalinowska
Klaudia Kręcisz (gościnnie)
Adrianna Maliszewska
Katarzyna Stanisz
Karolina Zajdel
Maciej Piotrowski
Wojciech Schabowski
Michał Szostak
Kamil Witaszak

Premiera: 19 marca 2021 r. 
Dla widzów od 7 lat
Czas trwania: 90 minut (z przerwą)

(…) Są na świecie takie miejsca,
czasem miasta, czasem wsie,
w których patrzą na dziewczęta
jak na przedmiot albo rzecz.
Każdy marzy o zabawie.
Jeśli nie chcesz, to twój pech.
Gdy spróbujesz się postawić,
to usłyszysz drwiący śmiech.
(…) Lecimy tam,
gdzie muzyka gra,
dobrzy są ludzie,
serca otwarte tak,
że możesz,
wreszcie być, kim tylko zechcesz. (…)
LECIMY - FRAGMENT PIOSENKI DO SPEKTAKLU CALINECZKA

Przedstawienie „Calineczka” inspirowane jest znaną baśnią Hansa Christiana Andersena. Nasza historia o dziewczynce, która po uprowadzeniu przez ropuchę z domu rodzinnego, spotyka na swojej drodze rozmaite zwierzęta, od których otrzymuje pomoc lub którym sama pomaga, podąża za tropami i tekstem autora, odnajdując w nim wiele aktualnych sensów. To swoista współczesna dziecięca „baśń drogi”, dająca dziecku przeżyć rozmaite przygody, wiodąc je przez trudne etapy jego dorastania. Bo to właśnie dorastanie jest głównym motywem naszej „Calineczki”. Przedstawienia, które rodzicom chce pokazać ważność etapu przemiany dziecka i skierować ich uważność na ten cudowny proces, a dzieci chce wspierać w odkrywaniu swojej tożsamości, pokazać im siłę własnego zdania i wskazać wartość podejmowania poszukiwań drzemiących w nich samych mocy.

Anna jest więc scenicznym uosobieniem Calineczki - dziewczynki, która dorasta i jest świadoma swojego dorastania. Dorastania i przemiany, której niestety, nikt poza nią nie zauważa. Pewnego dnia podczas snu, jako Calineczka, doświadcza świata i sytuacji, które być może przydarzą się jej w przyszłości. Projektuje też rzeczywistość, którą chciałaby tworzyć jako osoba dorosła tam, gdzie snu przecież nie ma…
„Calineczka” z jednej strony jest więc przetworzeniem motywu dziecka, które nabiera mocy, mądrości, doświadczenia. Z drugiej strony to przetworzenie motywu inności, wykluczenia społecznego, kontestacji norm społecznych. To historia o nauce mówienia „Nie!”, o nauce niepowstrzymywania swoich emocji i o trudnej nauce podejmowania decyzji. Wreszcie to historia o odpowiedzialności, w kontekście mikro, za drugiego człowieka lub drugie stworzenie oraz w kontekście makro, za rzeczywistość, w której człowiek funkcjonuje.

Calineczka, Anna, wszystkie dzieci – mają moc i mają głos! I muszą mieć poczucie i wsparcie w stawaniu się dorosłym. Muszą mieć poczucie i wsparcie dla ich zdania, potrzeb i osobowości.

- "Chciałbym, aby moja „Calineczka” i teatr, który komponujemy wraz z zespołem, była rozmową z dzieckiem na poziomie partnerskim. By była czymś więcej niż tylko przekazem fabuły, ale również puszczeniem oka do dorastającego odbiorcy, zaciekawionego światem dokoła”. – mówi o swoim spektaklu Bartosz Kurowski. – „Traktujemy widza bardzo poważnie i w łagodny, ale i odpowiedzialny sposób staramy się mówić o tym, co jest dla nich, dla dzieci, szczególnie ważne - czasem trudne, ale ważne. Mamy nadzieję, że uda się to zrobić właśnie językiem sztuki, która potrafi opowiadać historie w piękny sposób - potrafi wciągnąć w swój świat, kolory i dźwięki. Przecież tylko dzięki tym dzieciom, które dziś przychodzą do teatru nasz świat może stać się lepszy"…

Przedstawienie wykorzystuje zróżnicowane instrumentarium form plastycznych z dziedziny teatru lalek, teatru maski, teatru cieni oraz technik multimedialnych.

REŻYSERIA I ADAPTACJA
Bartosz Kurowski
Jest absolwentem reżyserii na Wydziale Lalkarskim Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie - filii we Wrocławiu. Obecnie jest też asystentem na tej uczelni, ale wielką bazę do pracy przy tworzeniu inscenizacji dla dzieci dały mu poprzednie studia - pedagogiczne - na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko - Mazurskiego w Olsztynie. Stanowią dla niego kompendium wiedzy, nieocenionej podczas inicjowania dialogu z dzieckiem, nie tylko na scenie teatralnej. Jest też autorem warsztatów, kierowanych między innymi do dzieci o specjalnych potrzebach oraz bliskich im dorosłych a także dla dzieci z terenów zagrożonych wojnami.
Bartosz nie wyobraża sobie robienia teatru bez podejmowania tematów ważnych społecznie albo psychologicznie (takich jak wojna, śmierć bliskiej osoby albo dorastanie) oraz bez tworzenia partnerskich relacji między nadawcą oraz odbiorcą. W pracy wykorzystuje zróżnicowane instrumentarium form plastycznych z dziedziny teatru lalek, teatru maski, teatru cieni oraz technik multimedialnych.
Reżyseruje przedstawienia kierowane do dzieci w różnych okresach rozwoju, także te dla tych najmłodszych widzów, między innymi w teatrach lalek w Poznaniu, we Wrocławiu czy w Krakowie.

SCENOGRAFIA
Klaudia Laszczyk
Autorka scenografii, kostiumów, lalek oraz plakatów do wielu spektakli teatralnych w kraju i zagranicą. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu na kierunku Scenografia. W swojej pracy zakłada ogólne uproszczenie formy, umowność i odrealnienie tak, aby jak najbardziej pobudzić wyobraźnię odbiorcy.
Współpracowała m. in. z Teatrem Groteska w Krakowie, Teatrem Animacji w Poznaniu, Teatrem Lalek Banialuka w Bielsku-Białej, Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu, Teatrem Miejskim w Gliwicach, Wrocławskim Teatrem Lalek a także Open Window Theatre w Norwegii.

MUZYKA
Łukasz Damrych
Pianista, aranżer, kompozytor oraz producent muzyczny. Twórca muzyki do wielu spektakli, przez wiele lat współpracował z teatrem akrobatycznym Ocelot. Na 26. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2006), występując jako akompaniator Bartosza Porczyka, otrzymał nagrodę - Tukan Aranżer, przyznawaną za najlepszą aranżację muzyczną. Jest także autorem muzyki i aranżacji utworów w autorskim spektaklu artysty pt. „Smycz” oraz producentem muzycznym jego debiutanckiej płyty „Sprawca”. Jako klawiszowiec od wielu lat współpracuje z takimi wykonawcami i zespołami, jak: The Positive (Mateusz Krautwurst) , Natalia Lubrano, Alicja Janosz czy Mesajah. Od 2009 aranżuje, nagrywa i produkuje muzycznie płyty Katarzyny Groniec, zaaranżował i wyprodukował również płytę „ZOO - piosenki Agnieszki Osieckiej”. A w 2012 roku za produkcję płyty wrocławskiego gitarzysty bluesowego „Bartek Miarka Band” otrzymał nagrodę Gazety Wyborczej. Ma na koncie produkcję debiutanckiej płyty Małgorzaty Kuś - Shata QS pt. „MrManKind” a w 2013 razem z zespołem Shata QS wygrał 6. edycję programu muzycznego Must Be The Music - Tylko Muzyka. Z łódzkim Teatrem Lalek Arlekin pracuje po raz trzeci. Jego świetne kompozycje i aranżacje można usłyszeć w dwóch muzycznych przedstawianiach teatru: „O dwóch takich, co ukradli księżyc” oraz „Jak zostałam wiedźmą”.

PROJEKCJE
Anna Szalwa (Šalva)
Artystka zajmująca rysunkiem, animacją, grafiką intermedialną i performancem. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta, gdzie w 2019 roku obroniła dyplom na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów, a obecnie jest też jego wykładowcą. Od 2018 roku tworzy multimedia – projekcje, wizualizacje i animacje – do spektakli teatralnych. Współpracowała m. in. z Teatrem Polskim we Wrocławiu, Teatrem Muzycznym Capitol, Wrocławskim Teatrem Lalek, Teatrem Maski i Aktora w Łomży czy Open Window Theatre w Norwegii. Jest dwukrotną laureatką stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a jej widowisko intermedialne (najlepszy dyplom ASP w 2019 r. - „za poszukiwanie nowego wymiaru oddziaływania obrazu graficznego i multimedialny charakter wypowiedzi”) znajduje się w zbiorach Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.